Friday, October 30, 2009

Pada Siapa Patut Letak CINTA ?

Jatuh yang tidak ada orang simpati ialah jatuh cinta. Sebab jatuh cinta indah, tidak macam jatuh tangga atau jatuh pokok, sakit. Cinta banyak perkara cinta. Tidak ada siapa pun yang dapat larikan diri daripada mencintai dan dicintai. Kemuncak cinta, ada orang masuk syurga kerana cinta dan tidak kurang ramai orang yang akan dihumbankan ke neraka gara-gara cinta. Cinta yang bagaimana boleh bawa seseorang ke syurga dan kenapa ada yang masuk neraka lantaran kerana cinta?

Cinta, rasa yang ada dalam hati yang tidak boleh disukat-sukat. Hati yang merasainya, sehingga boleh terhibur atau terseksa kerananya. Datangnya dari dua sumber yakni dari nafsu dan dari Allah.

Cinta yang diilhamkan oleh nafsu berlaku bila hati kotor, sering melakukan dosa dan tidak pula bertaubat. Sifat-sifat keji seperti sombong, ujub, riak, gila puji, hasad dengki dan lain-lain sifat jahat bersarang dalam hati tidak dikikis, maka ketika itu nafsulah yang akan jadi Tuhan dalam diri sehingga apa saja yang dilakukan mengikut arahan nafsu. Termasuk dalam meletakkan cinta, ukuran yang diberi dan sebab jatuh cinta pun ikut selera nafsu.

Lelaki akan jatuh cinta pada perempuan yang mendedahkan kecantikannya hingga tubuh badan perempuan itu sudah tidak terlindung lagi pada pandangan nafsunya. Cinta diberi ialah untuk mengisi keinginan nafsu seks lelaki kepada perempuan. Begitu juga wanita, jatuh cinta sebab lelaki kaya, handsome bergaya, ada jawatan dan lain-lain keistimewaan yang disenangi oleh nafsu. Lantas cinta diberi dengan harapan mereka dapat tumpang kemewahan dan kesenangan hidup lelaki tersebut. Jelasnya, cinta yang datang dari nafsu ditujukan untuk kesenangan nafsu semata-mata.

Bila bertaut dua cinta yang dilahirkan oleh nafsu yang punya kepentingan masing-masing maka berlangsunglah babak-babak melahirkan rasa cinta. Dari surat menyurat, telefon, ziarah, keluar makan-makan, berdua-duaan di taman bunga, dalam keadaan saling rindu merindukan. Ketika itu tak ada lain dalam ingatan melainkan orang yang dicintai. Sehari tak jumpa atau tidak telefon rasa berpisah setahun. Sudah tidak malu pada orang sekeliling, apa lagi pada Allah yang Maha Melihat. Lagi mereka tidak ingat dan takut. Lantaran itu mereka sanggup buat apa saja untuk membuktikan kecintaan pada pasangan masing-masing.

Hatta yang perempuan sanggup serah maruah diri konon untuk buktikan cinta pada lelaki. Yang lelaki pula rela bergolok bergadai untuk memberikan kemewahan pada perempuan sebagai bukti cinta. Akhirnya bila yang perempuan telah berbadan dua, lelaki serta merta hilang cintanya. Habis manis sepah dibuang. Kalau pada lelaki pula, ada duit abang sayang, tak ada duit abang melayang. Kalau pada suami pula, isteri seorang suami disayang, bila hidup bermadu kasih pada suami melayang.

Itulah falsafah cinta nafsu yang melulu. Cintanya hanya selagi nafsu ada kepentingan. Cinta inilah yang banyak melanda orang muda yang dilambung asmara. Hingga sanggup buat apa saja, sekalipun bunuh diri, kalau kecewa dalam bercinta. Walhal sedap dan indahnya sekejap. Sakitnya lama, sakit yang paling dasyatlah di neraka kelak. Inilah kemuncak cinta yang paling malang dan memalukan.

Cinta nafsu kalau pun boleh bersambung sampai membina rumahtangga ia tetap akan menyeksa. Kerana suami akan cinta pada isteri selagi isteri masih muda, seksi dan manja. Yakni selagi nafsu dapat disenangkan. Bila isteri tua, kulit berkedut, tampal make-up lagi hodoh, rambut putih dan gigi pun sudah banyak gugur seperti opah, badan pun sudah kendur, maka cinta suami akan beralih pada gadis muda yang menarik. Sekaligus hilanglah cinta suami. Menderitalah isteri yang hilang perhatian suami apalagi kalau terang-terang depan mata suami kepit perempuan lain, lagilah isteri terseksa.

Begitu juga si isteri. Cintakan suami selagi suami boleh membahagiakan dan menunaikan segala keinginan nafsu. Selagi suami kasih dan sayang padanya. Andainya suami hilang kuasa, jatuh miskin, masuk penjara atau suami kahwin lagi seorang maka serta merta hilang cinta pada suami. Sebaliknya berbakul-bakul datang rasa benci pada suami yang dulu dipuja tinggi melangit. Begitu mudah cinta bertukar jadi benci. Akibatnya berlakulah pergaduhan, masam muka, kata-mengata, ungkit mengungkit, suami tidak pedulikan isteri dan isteri pun hilang hormat pada suami. Rumahtangga panas dan menunggu saat untuk ditalqin kan ke kubur perceraian. Ketika itu tak ada lagi pujuk rayu, cumbu mesra sebagaimana waktu cinta tengah membara.

Itulah gara-gara cinta nafsu yang sudah menyusahkan manusia di dunia lagi.

Sebaliknya cinta yang dialirkan oleh Allah ke dalam hati, itulah cinta yang benar, suci lagi murni. Cinta yang bukan diukur ikut pandangan mata, tapi ikut pandangan Allah. Ia bersebab kerana Allah dan cinta diberi pun untuk dapat keredhaan Allah. Cinta begini tiada batasannya. Tidak pula kenal jantina dan kedudukan. Dan cinta lahir hasil dari sama-sama cinta pada Allah.

Boleh berlaku pada lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan, lelaki dengan perempuan, antara murid dengan guru, suami dengan isteri, sahabat dengan sahabat, rakyat dengan pemimpin, antara umat dengan Nabinya dan yang paling tinggi antara hamba dengan Tuhannya.

Kalau berlaku antara lelaki dengan perempuan yang tidak diikat oleh tali perkahwinan, mereka tak akan memerlukan untuk berjumpa, bercakap atau melakukan apa saja yang bertentangan dengan kemahuan Allah. Cinta mereka tidak akan dicelahi oleh nafsu berahi. Sebaliknya cinta itu ialah tautan hati yang berlaku walaupun tak pernah kenal atau baru kenal tapi hati rasa sayang dan rindu. Hati sedih kalau orang yang dicintai ditimpa susah, senang kalau yang dicinta itu senang. Sanggup susah-susahkan dan korbankan diri untuk senangkan orang yang dicintai.

Cinta yang begini ada diceritakan dalam hadis, iaitu seorang lelaki yang bertemu dan berpisah dengan sahabatnya kerana Allah maka mereka akan mendapat perlindungan 'arasy Allah' di padang mahsyar nanti, hari di mana manusia masing-masing mengharap sangat lindungan daripada matahari yang hanya sejengkal saja dari kepala.

Kalau berlaku antara suami isteri maka isteri akan letak seluruh ketaatan pada suami, berkhidmat dan melayan suami tanpa jemu-jemu. Sama ada waktu suami tunjukkan sayang atau masa suami marah-marah. Sama ada suami kaya atau miskin, atau suami kahwin lagi, cinta isteri pada suami tidak belah bagi. Salah satu contohnya penderitaan mengundang bahagia. Kerana cintanya pada suami datangnya dari Allah hasil dari ketaqwaan isteri. Datanglah ribut taufan, angin puting beliung melanda rumah tangga, isteri tetap memberikan cintanya yang utuh dan teguh.

Begitu juga suami, cinta pada isteri tidak kira isteri itu muda atau tua. Sama ada pada hatinya. Selagi isteri taat pada Allah, isteri tetap dikasihinya. Kalau dia ada empat isteri, tentulah isteri-isteri akan tertanya-tanya, pada isteri manakah yang suami paling cinta? Kalau cinta itu bersumber dari Allah, tentu isteri yang paling taqwalah yang paling layak dicintai oleh suami lebih dari isteri-isteri lain. Sebagaimana Rasulullah lebih mencintai Aisyah kerana taqwa Aisyah lebih tinggi dari istei-isteri lain. Rasulullah saw akui sendiri hanya bersama Aisyah saja, dalam satu selimut baginda pernah diberi wahyu. Tapi tidak pernah berlaku semasa baginda satu selimut dengan isteri-isteri yang lain.

Sumber cinta yang datang dari Allah akan meletakkan Allah yang paling tinggi dan utama. Bila berlaku pertembungan antara cinta Allah dengan cinta pada makhluk maka cinta Allah dimenangkan. Misalnya seorang isteri yang cinta suaminya. Tiba-tiba suami larang isteri melakukan ketaatan pada Allah dalam hal tutup aurat, walhal tutup aurat itu Allah tuntut. Maka kecintaan pada Allah itu akan mendorongnya untuk laksanakan perintah-Nya walaupun suami tidak suka ataupun terpaksa kehilangan suami. Sanggup dilakukan sebagai pengorbanan cintanya pada Allah. Sebaliknya kalau dia turut kemahuan suami ertinya kata cinta pada Allah hanya pura-pura, cintanya bukan lagi bersumberkan Allah tapi datang dari nafsu.

Cinta yang datang dari Allah menyebabkan seseorang cukup takut untuk melanggar perintah Allah yang kecil, apalagi yang besar, lagi dia gerun. Seorang yang sudah dapat mencintai Allah, cinta yang lain-lain jadi kecildan rendah padanya.

Sejarah menceritakan kisah cinta Zulaikha terhadap Nabi Yusuf. Sewaktu Zulaikha dibelenggu oleh cinta nafsu yang berkobar-kobar pada Nabi Yusuf, dia sanggup hendak menduakan suaminya, seorang menteri. Bila Nabi Yusuf menolak keinginannya, ditariknya baju Nabi Yusuf hingga terkoyak. Akibat dari peristiwa itu Nabi Yusuf masuk penjara. Tinggallah Zulaikha memendam rindu cintanya kepada Yusuf.

Penderitaan cinta yang ditanggung oleh Zulaikha menyebabkan dia bertukar dari seorang perempuan cantik menjadi perempuan tua yang hodoh. Matanya buta kerana banyak menangis terkenangkan Yusuf, hartanya habis dibahagi-bahagikan kerana Yusuf. Sehingga datanglah belas kasihan dari Allah terhadapnya. Lalu Allah mewahyukan agar Nabi Yusuf mengahwini Zulaikha setelah Allah kembalikan penglihatan, kemudaan dan kecantikannya seperti di zaman gadisnya. Peliknya, bila Zulaikha mengenal Allah, datanglah cintanya pada Allah sehingga masanya dihabiskan untuk bermunajat dengan Allah dalam sembahyang dan zikir wirid sehingga terlupa dia hendak melayan kemahuan suaminya Yusuf yang berhajat kepadanya. Terpaksa Nabi Yusuf menunggu Zulaikha menghabiskan sembahyangnya, hingga hampir hilang kesabaran Nabi Yusuf lantas ditariknya baju Zulaikha sehingga koyak; sebagaimana Zulaikha pernah menarik baju Nabi Yusuf seketika dulu.

Begitulah betapa cinta yang dulunya datang dari nafsu dapat dipadamkan bila dia kenal dan cinta pada Allah. Cinta Allah ialah taraf cinta yang tinggi. Kemuncak cinta ini ialah pertemuan yang indah dan penuh rindu di syurga yang dipenuhi dengan kenikmatan.

Cinta pada Allah akan lahir bagi orang sudah cukup kenal akan Allah. Kerana cinta lahir bersebab. Kalau wanita cinta pada lelaki kerana kayanya, baiknya, tampan dan sebagainya dan lelaki cinta wanita kerana cantik, baik, lemah lembut dan sebagainya maka bagi mereka yang berakal akan rasa lebih patut dicurahkan rasa cinta pada Allah kerana segala kenikmatan itu datangnya dari Allah.

Ibu bapa, suami, isteri, sahabat handai dan siapa saja yang mengasihi dan mencintai kita, hakikatnya itu semuanya datang dari Allah. Kebaikan, kemewahan dan kecintaan yang diberikan itupun atas rahmat dan kasihan belas Allah pada kita. Sehingga Allah izinkan makhluknya yang lainnya cinta pada kita. Walhal Allah boleh bila-bila masa menarik balik rasa itu dari hati orang-orang tadi kalau Allah mahu.

Allah yang menciptakan kita makhluk-Nya, kemudian diberinya kita berbagai-bagai nikmat seperti sihat, gembira, dan macam-macam lagi. Sama ada masa kita ingat pada-Nya ataupun masa kita lalai, tetap diberi-Nya nikmat-nikmat itu. Begitulah, kebaikan Allah pada kita terlalu banyak sebagaimana firman-Nya: yang bermaksud:

"Kalau kamu hendak menghitung nikmat-nikmat Allah, nescaya kamu tak terhitung."

Besar sungguh jasa Allah dari menciptakan, menghidupkan dan memberi rezeki, suami, isteri, rumah dan macam-macam lagi yang dengannya kita boleh lalui kehidupan dengan aman bahagia. Alangkah biadapnya kita kalau segala pemberian Allah itu kita ambil tapi lupa untuk ucapkan terima kasih, lupa pada yang memberi. Walhal, Allah boleh saja menyusah dan menyenangkan kita dengan kehendaknya.

Oleh itu orang yang betul kenal dan beradab, dia malu pada Allah. Malah kerana malunya itu dia tidak nampak yang lain lebih hebat dari Allah. Cintanya tertumpu pada Allah, dan penyerahan diri pada Allah sungguh-sungguh. Setiap saat menanggung rindu lalu masanya dihabiskan untuk berbisik-bisik dengan kekasihnya. Sehingga kerana terlalu mendalam cinta pada Tuhan ada hamba Allah yang berkata, "Wahai Tuhan, aku mencintai Engkau bukan kerana takutkan neraka-Mu. Tapi kerana Zat-Mu, ya Allah. Aku rela masuk neraka kalau itulah kemahuan-Mu."

Itulah rintihan hati seorang wali perempuan Rabiatul Adawiyah dalam munajatnya dengan Allah. Dia menyatakan dua cinta tidak boleh duduk dalam satu hati. Bila cinta Allah sudah penuh dalam hatinya, maka tidak ada tempat lagi untuk cinta selain dari itu.

Ada orang mangatakan: "Jika kau berikan hatimu atau pun cintamu pada manusia nescaya dia akan merobek-robekkannya. Tapi kalau hati yang pecah itu diberikan kepada Allah nescaya dicantum-cantumkan-Nya. Ertinya cinta dengan Allah pasti berbalas. Dan Allah tidak membiarkan orang yang dicintai-Nya menderita di akhirat."

Jadi seorang yang bijak dan beradab akan meletakkan kecintaan yang besar pada Allah, pada Rasulullah dan barulah pada makhluk-makhluk lain di samping-Nya. Itulah perletakan cinta yang betul dan menguntungkan di dunia dan juga di akhirat. Itulah dia cinta kita pada Allah swt yang patut kita letakkan.

Monday, October 5, 2009

jln2 d ibu kota:)

salam..
erm..beshnye dpt jln2 smlm,g klcc n jln tar..kalo g jln tar pe lg kalo bkn tuk shopping..huhu.
pg2 lg smlm kul9.3 ak da grak ke bstop IZISH tuk tgu bas la pe lg..nga ondwy jln tu dpt msg dr caa (kwnkn yg tlh sekian lame x jpe ni).die ckp ak leh grak lmbt ckit cz die br je bgn tdo.sabo je ak dgr..ak pnyela x cited siap awl2 cz smlmnye die da ckp ngn ak yg die nk dtg amk kul10 kt bstop dpn ukm..tgk2 kul9.3 die br bgn tdo..sabo je ak ngn kwn sorg ni..xpe2..
ak pn tgu bs,x lame tgu tu rapid pn dtg..n dlm kol10 tu ak da duk kt bstop dpn ukm mnnti kwnku yg sorg ni dtg mnjmput..huhu.dah la duk sorg2,kt tepi jln plk tu..sgn gak tp still wat muke kontrol ayu je..hehehe.tgu pnye tgu pnye tgu kul10.45 br caa smpai.abgnye yg drve nek kete..huh,dkt 1jam caa ak tgu ko..dah la ak orgnye x suke mnggu..tp dek kerna ko ak snggup tgu tau..huhu..

n den ktrg g ampang point jap caa kte nk g amk adk agktnye yg laki tu kt situ..tgu2 lg..tgu pnye tgu x smpai2 gak..lastly dak tu ckp ngn caa biar jpe kt KLCC je cz family die dtg uma..huhu..pnntian yg x kebrhsilan..ktrg pn trus g ke KLCC..pusing2 jap kt sne smbil b'pose2 skali n x lame pstu kazen caa pn smpai..caa pn da jnji ngn kazennye nk jpe kt KLCC ni..pstu kt sini kene mnggu lg tgu adk agkt caa la spe lg..adk agktnye yg 2org tu..arini ak mmg dtkdirkn tuk mnggu org kut..huhu..prut ak da lapo ni..nk meraung2 mntk di isi..tp caa da jnji ngn adk2 agktnye tu yg die nk blnja KFC so ak kene la tgu dorg sume smpai tuk mkn same2..

smbl nk mnggu adk2 nye ak n caa b'pusing2 jap kt dlm KLCC tu..x lame tu adknye yg P tu pn smpai..ida nmenye..lum abis lg ni proses tgu mnggu ni cz kene tgu srg lg adknye yg laki tu plk..adush,,nape la lmbt sgt dak ni nk smpai..tp x pela kmera ade smpat lg ktrg b'pose..ni la hsilnye..huhu


Pose b'bck groud kn mercu kbnggaan MALAYSIA..



yg ujung kiri ni kazen caa(bha),sblhnye caa la kwn ak mse study kt BP dlu,tdg itam ni ida adk agkt caa..


ha,pstu da lame mnggu x smpai2 gak c adk caa ni(syafiq) smpai la da msuk wktu zhor..ktrg trus g slat dlu..pstu dlm kul2.3 tu bru la nmpk btg hidung adk agkt caa tu..

pe lg pstu trus ktrg serbu KFC cz da lapo thp mksimum.,sian prut ak ni da lah dr pg x sntuh pape..huhu. ha,pas mkn tu pose kjp..biasela tuk djdkn kng-kngn:)


Ni sume muke2 da knyang la ni..
(yg ujung knn tu adk agkt caa gak syafiq nmenye..)


pstu pas da abis mkn n borak2 ktrg trus g dptkn PUTRA tuk g ke JLN TAR..
smpai kt sne mate ak mule jd rambang cz t'lalu byk sgt kain n tdg yg cntik n mrh..smpai x tau nk memilih..huhu.lastly,jln pnye jln akhirnye ak nmpk gak tdg yg b'knn d hati walaupn pd aslnye bkn tdung jnis tu yg ak nk bli..tp xpela da itu aje yg mate ak b'knn ak pn beli aje la..akhirnye x sia2 gak g jln tar ni cz ade sesuatu yg dbli..huhu


ktrg pn da b'sedia tuk blik..tibe2 c adk agkt caa(ida) ajk ktrg g SOGO die nk blnja mkn kt secret recipe..wow..pe lg rzeki jgn d tlak msuh jgn d cri..trima ajela org nk blnja tu..huhu..
ida tu dak SINGAPOREAN tu yg die x ksh kut nk blnja ktrg b4 ni..ak pn mntk la choc indulgnce n cappucino..erm..sodapnye..ak rse gak brownies wif ice cream..emmm..sgt sedap!! x'kte..alhmdulillah la ade org nk blnja..x sia2 kuar jpe caa ni..upe2 nye die ade adk agkt yg sgt baik hati..huhu..mge b'tmbh mrh la rzeki ida yek..ameen..:o



pose la lg pas da knyg mkn..thankz a lot ida..t'aru gak ade org blnja ni..yela ak pn br 1st tme jpe dak ni..br knl pn trus die da blnja..huhu..mge Allah slmtkn kamu..:)

pas da abis mkn tu ape lg trus jln blik la..sgt sronok arini dpt kuar jln2 ngn dorg ni..very enjoy..dpt pusing sume tmpt kt jln tar tu..huhu..sukenye ak..:) kalo dpt kuar cmni ngn siblings(angh,alang,ude,acik,n ucu) lg besh..jom korg kite kuar rmai2..sronok tau..hlg sgle tkann..

k la rsenye smpai cni jela yg ak dpt citekn..sgla keksrn bhse tu hrp d maafkn la yekk..k len kali kite jpe lg..da:o)












40 nasihat Saiyidina Ali r.a.

Berikut adalah 40 nasihat Saiyidina Ali sebagaimana yang terdapat di dalam kitab Nahjul Balagh dan Al-Bayan Wattabyeen r.a.

1.Pendapat seorang tua adalah lebih baik daripada tenaga seorang muda.

2.Menyokong kesalahan adalah menindas kebenaran.

3.Kebesaran seseorang itu bergantung dengan qalbunya yang mana adalah sekeping daging.

4.Mereka yang bersifat pertengahan dalam semua hal tidak akan menjadi miskin.

5.Jagailah ibubapa kamu,nescaya anak-anakmu akan menjagai kamu.

6.Bakhil terhadap apa yang ditangan adalah tidak mempunyai kepercayaan terhadap Allah.

7.Kekayaan seorang bakhil akan turun kepada ahli warisnya atau ke angin. Tidak ada yang terpencil dari seorang yang bakhil.

8.Seorang arif adalah lebih baik daripada arif. Seorang jahat adalah lebih jahat daripada kejahatan.

9.Ilmu adalah lebih baik daripada kekayaan kerana kekayaan harus dijagai ,sedangkan ilmu menjaga kamu.

10.Jagalah harta bendamu dengan mengeluarkan zakat dan angkatkan kesusahanmu dengan mendirikan sembahyang.

11. Sifat menahan kemarahan adalah lebih mulia daripada membalas dendam.

12.Mengajar adalah belajar.

13.Berkhairatlah mengikut kemampuanmu dan janganlah kamu jadikan keluargamu hina dan miskin.

14.Insan terbahagi kepada 3 :
1.mereka yang mengenal Allah.
2.mereka yang mencari kebenaran.
3.mereka yang tidak berpengetahuan dan tidak mencari kebenaran.
Golongan yang terakhir inilah yang paling rendah dan tak baik sekali dan mereka akan ikut sebarang ketua dengan buta seperti kambing.

15.Insan tak akan melihat kesalahan seorang yang bersifat tawadhu' dan lemah.

16.Janganlah kamu takut kepada sesiapa melainkan dosamu terhadap Allah.

17.Mereka yang mencari kesilapan dirinya sendiri adalah selamat dari mencari kesilapan orang lain.

18.Harga diri seseorang itu adalah berdasarkan apa yang ia lakukan untuk memperbaiki dirinya.

19.Manusia sebenarnya sedang tidur tetapi akan bangun bila ia mati.

20.Jika kamu mempunyai sepenuh keyakinan akan Al-Haq dan kebenaran, nescaya keyakinanmu tetap tidak akan berubah walaupun terbuka rahsia kebenaran itu.

21.Allah merahmati mereka yang kenal akan dirinya dan tidak melampaui batas.

22.Sifat seseorang tersembunyi disebalik lidahnya.

23.Seorang yang membantu adalah sayapnya seorang yang meminta.

24.Insan tidur di atas kematian anaknya tetapi tidak tidur di atas kehilangan hartanya.

25.Barangsiapa yang mencari apa yang tidak mengenainya nescaya hilang apa yang mengenainya.

26.Mereka yang mendengar orang yang mengumpat terdiri daripada golongan mereka yang mengumpat

27.Kegelisahan adalah lebih sukar dari kesabaran.

28.Seorang yang hamba kepada syahwatnya adalah seorang yang lebih hina daripada seorang hamba kepada hamba.

29.Orang yang dengki marah kepada orang tidak berdosa.

30.Putus harapan adalah satu kebebasan , mengharap (kepada manusia) adalah
suatu kehambaan.

31.Sangkaan seorang yang berakal adalah suatu ramalan.

32.Seorang akan mendapat tauladan di atas apa yang dilihat.

33.Taat kepada perempuan(selain ibu) adalah kejahilan yang paling besar.

34.Kejahatan itu mengumpulkan kecelaan yang memalukan.

35.Jika berharta, berniagalah dengan Allah dengan bersedekah.

36.Janganlah kamu lihat siapa yang berkata tetapi lihat apa yang dikatakannya.

37.Tidak ada percintaan dengan sifat yang berpura2.

38.Tidak ada pakaian yang lebih indah daripada keselamatan.

39.Kebiasaan lisan adalah apa yang telah dibiasakannya.

40.Jika kamu telah menguasai musuhmu, maafkanlah mereka, kerana perbuatan itu adalah syukur kepada kejayaan yang telah kamu perolehi.

Sunday, October 4, 2009

rAhSia Hatii,,

alhmdulillah akhirnye tnggl 4/10/2009 sgla rhsia hati n p'soalan t'jwb akhirnya...
moge p'hbgn itu dlm redhaNYA..Ameen..

i like liric this song..pemata yg d cri tjuknye nyanyian d hearty..^_^

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu(ameen)

Thursday, September 17, 2009

CiNta Sebelum KahwiN..

Cinta sebelum perkahwinan adalah cinta yang hadir daripada pergaulan harian dengan individu yang mempunyai kesamaan daripada segi cita rasa, peribadi, minat dan cara hidup. Ada kalanya cinta ini adalah cinta pandang pertama yang hadir secara mendadak, dan ia juga mungkin cinta yang dibina secara berperingkat melalui pertemuan dan pergaulan harian. Cinta sebelum perkahwinan biasanya tidak digalakkan dalam Islam, kerana dikhuatiri akan menjerumuskan pencinta itu ke kancah maksiat dan kelalaian dalam percintaan. Walau bagaimanapun, jika percintaan itu mempunyai matlamat suci, iaitu untuk membawa pencinta itu ke jinjing pelamin dan ikatan yang sah, maka sebagai pencinta yang beriman dan takutkan Allah, mereka haruslah menjaga dan memelihara perkara-perkara berikut:


1.Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, tidak membuang masa berjam-jam dengan bertelefon atau berbual-bual, dan tidak menjadikan pergaulan mereka seperti suami isteri yang sudah sah dinikahkan. Mereka harus sedar dan berasa malu kerana mereka masih belum mempunyai sebarang hak ke atas satu sama lain.


2.Menghormati maruah dan harga diri masing-masing, dalam erti kata lain tidak membenarkan diri berdua-duaan dengan kekasih, kerana orang yang ketiga adalah syaitan. Di samping itu tidak berhias-hias atau menampakkan perhiasan di hadapan kekasih kerana dikhuatiri boleh menaikkan nafsu syahwat kekasih. Sebaik-baiknya sebarang pertemuan hendaklah melibatkan mahram atau ibu bapa yang mengawasi tingkah laku mereka.


3.Mendapat restu dan kebenaran dari ibu bapa adalah faktor kejayaan dalam percintaan sebelum perkahwinan. Restu daripada ibu bapa memudahkan proses pertunangan dan pernikahan yang akan berlangsung sebagai kelangsungan daripada cinta itu. Ibu bapa harus memainkan peranan dengan memastikan anak-anak tidak melupakan tanggungjawab peribadi dan batasan akhlak dan ajaran agama semasa bercinta.


4.Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. Bermohon kepada Allah supaya cinta itu dapat membawa kepada kesempurnaan peribadi dan kesempurnaan agama dengan mendirikan rumah tangga dan memelihara kelangsungan cinta itu.


5.Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup sehingga ke akhir hayat. Janganlah mencintai seseorang kerana harta, rupa atau keturunannya, tetapi cintailah dia kerana agama dan kemuliaan akhlaknya. Solat istikharah membantu supaya individu yang bercinta itu tidak menyesal dengan pilihannya dan dia wajiblah menjuruskan percintaannya itu untuk mendirikan rumah tangga yang terpelihara. Sekiranya dia bercinta tanpa niat untuk berumah tangga tetapi sekadar ingin bermain-main dan bersuka ria, maka percintaan itu adalah penipuan dan setiap perbuatan ke arah itu mencetuskan dosa dan kemurkaan Allah.


Setiap perbuatan cinta seperti menyentuh kekasih, bersalaman, berdating, berpelukan dan bercanda adalah dilarang sebelum perkahwinan. Sebagai hamba Allah yang takut kepada kemaksiatan dan kehinaan hidup di dunia, pasangan kekasih hendaklah berasa malu untuk mempamerkan ‘cinta terlarang’ mereka kerana belum lagi diiktiraf oleh perkahwinan yang dituntut oleh syarak. Tetapi sebaliknya, apabila diikat dengan ikatan perkahwinan yang sah, perbuatan-perbuatan itu mendatangkan pahala dengan syarat suami isteri itu berusaha untuk menjaga batasan akhlak dan kesopanan tingkah laku apabila berada di khalayak ramai.

kami & kueh raye..






salam..
ha, ni lah projek yg ktrg da wat kt IZISH..
sronok tau wat projek ni..prjek yg dlakukn oleh kami b'3 putri2 IZISH..hehe
projek mmbikin kueh raye..walaupn ktrg x dpt wat kueh kt uma,ktrg still lg bleh wat kt kolej tau..kueh raye pnye psl snggup mlwan p'aturan kolej..hehe..kalo tau fello2 kami ktrg plk yg kene msk nt..hehe.time ni ktrg wat almond london..my fav tau:) sblm tu ktrg da wat crnflek hncur..sodap3..chefnye sape lg kalo bkn ucu..ucu,ble nk wat kek coklat plk??hehe..



ha,tula hsilnye cnflek tu dpt gak la 1 bks..almond london tu mnjd gak kami wat wlupn bdam die x rngup cz lupe nk sangan tp kami puas hati gak la akhirnye t'hsil gak kueh raye ucu ni...huhu..
blik kpg ni t'ingin nk try wat sndr almd london ni..hehe..



ni la ude,,die dok b'pose ngn kueh ni cz nk ksik kt cik bisya ktenye..psl keje kolejan ngn fello la tu..

ni die chef kite, ucu ni mmg pndai mmsk tau..bg sape2 yg nk isi brg tu sila2kn la..hehe..jgn mare ucu..

sume ni mmg sweet memory..tp lg besh kn kalo ade putri2 dr UO(angah,alang n acik) tu..mst lg meriah cam nk wat kndri kwen,,hehe..

act,dgn projek ni lbh mngeratkn ukhwah antr kitekn..prjek msk mmsk d dlm blik..huhu.
sgla kngn mnjd rnduan mge p'shbtn kite b'pnjgn..hehe..jiwang ckit..
k stop sini dlu la..
w'salam..

Monday, September 14, 2009

chapter2 : siblings@shbt2 t'syg..

salam semua..
arini kite nk cntinue blik cite siblings kite..angah,alang, ude da lps..skg gliran acik n ucu plk..erm,firstly,kite cite sal acik k..acik yg mne??ha..acik atau nme benonye nurshafinaz atau nick nmenye pnut ni orgnye yg pkai tdung kaler pink tuh..amcm??ade sape2 ke nk isi brg die??tp pstikan anda jmbu dlu ye cz tu slh stu syrt yg ade dlm brg die tuh..huhu..acik orgnye smetimes cam childish ckt n die ni very funny suke wt kite gelak..suke grau sme cam kite..hehe..kirekn kite sgt msyuk la ngn die ni cz ktrg ade stu habit yg sme iaitu(......)hehe..biar kite 2 jela tau..die ni gak orgnye gile2 ckit tp ble smpai msim exm jgn men2 ngn die tetibe je scra automatik die akn brbah
mnjd serius seolah2 ingin d hdpkn ke muke pengadilan..hehe..biaselakn nk exm kene la serius tuk study..btul x cik??tp study smart je cik not study hard..nt tu yg wt cik cam singa btine..ehehe.. kdg2 tu kite smpai tkut la nk tgur ble tgk muke die yg grg semcm tuh..hehe..tp papepn die ni nice tau..best dpt kwn ngn cik;P.cukupla tu cite psl cik..

next kite cite sal ucu plk..ucu yg duk kt ujung skali dr kiri tu..nme yg dberi nurul atiyyah.ape ek nk cite sal ucu??ucu orgnye pn bleh lyn n msyuk ngn kpale kite ni cz ktrg ade 1mnat yg sme iaitu..jeng jeng..pe die cu??ktrg suke lyn lagu jiwang,,haha..jiwang krt ke kite ni??bknnye jiwang krt tp mmg besh pn lyn lgu2 taun 90an cam lgu rindu bygn dr crefree ke, sting, screen ke..tu la p'samaan ktrg,.krtg pn kdg2 leh shre cite sal future ni..future pe la tu kn??sshhH..die open minded ckt kalo nk cite sal mslh hati n prasaan ni,n somethg like that la. so kte selesa la tuk shre ngn die..ktrg leh sme2 nk lyn cite cmtu..die ni orgnye suke b'grau gak.tp kdg2 tu nmpk gak keseriusan die. ha,die ni bleh jd pgkritik tau cz kdg2 tu die suke gak nk meneliti org so ble da tliti tu ape lg ade jela bnde yg kite nk kondemkn..hikhik..btul x cu??xpe la cu t cu bleh jd pgkritik kt akdmi qrn..b4 tu jgn lupe bljo 7Qiraat dlu ngn us.sbri..hehe..eh,lupe plk nk brtw yg ucu ni dtgnye dr kelate rntau pnjg tmpt shoping tu,,ble la kite nk smpai sne..insyaAllah ucu mrh rzeki alng akn jejakkn kaki ke sne.:) kite ngn ucu pn close gak sme cm ngn ude, floormte la ktekn..dorg b2 ni la tmpt alng hilgkn ksdihn time n saat2 frust..hehe..pnh frust ke??confiussS..bluurr..hehe.kalo xde dorg ni mst b'tmbh sdey kite tu la pntgnye 'SAHABAT' ni sentiase ade time kite gmbire n sedey.

so ksimpulannye hrgailah sebuah p'shbtn tu jgn la dsbabkn somethg yg small matter mmbuatkn kite t'pcah atau b'musuh..jgela n syangilah sebuah p'shbtn..lastly,syg korg moge ukhwah kite b'kkln smpai ke akhirt..slmt ari raye my siblings..ehehe..k la nk stop dlu nk tgk ucu wt almond londn ni..tgk je ke??tlg skali la..ehehe.. k cu nxt time..


Saturday, September 12, 2009

siblings@shbt2 t'sygg..


Salam..
Time ksih la pd spe2 yg sudi bkk blog kite ni..eh,arini da sbtu ek,sok ahd..almk sok exm mhrt tp kite still lg bleh nk post entry kt blog ni..apela mau jd ngn awk ni mai??huhu..xpela study smart not study hard kn..bru sronok jd sorg studnt ni..:)

Pg ni sptutnye kul8pg kite ade blajo moto tp t'lwat bgun da pg td so t'pkse cancel kn..plk tu bleh sme2 lwt ngn ucu tuh..xpela myb die nk suh kite study mhrt pg ni kut tu yg die x sdrkn kite..huhu.k jap lg kite study ea..

Act,kt sini kite nk citekn psl shbt2 yg sgt kite syggg..ha,kt ats la tu slh1 glgn yg kite syg..hehe..
dorg ni la siblings kite kt bumi ukm ni..k b4 tu kite knlkn dlu sape mrka ni ea..kite knlkn angah la,,angah yg sblh kiri kite tu yg pkai tdg kaler krim.nme sbnr die norhafizah nme mnjenye fiza..ha,angah ni orgnye serius ckt kdg2 tu tkut gak nk grau lbh2 ngn die tkut die t'mkn ati plk..die ni pntg nmpk somethng yg ade gmbo katon2 ni psti die suke..smpaikn kite rse cam nk pnggil die katon je tp xleh nk truskn pnggiln tu tkut die melalak t ngadu ngn abgngah die..ehehe..jgn mare ngah..

k strusnye glirn ude plk.nme yg dbri pdnye norfarhana or nicknmeny ana..tau x ude yg mne satu??mst x tau kn cz kite x brtw lg..hehe.ude orgnye yg pkai tdg itam n b'spek tu..comei x die??tp die da xleh kaco tau..dgki je bleh ngn die..ehehe..ude ni satu floor ngn kite so kite sgt close la ngn die..kmne2 sntiase b'sme..ceh,yeke??iye kn jela ude ea..kt sini kite nk ambik ksmptn la kt ude nk mntk maap bebyk..yela nk dkt2 raye ni..cz kite slalu wt dgki kt ude.mst ude da byk sabo sgt kn ngn alng,,hehe..k la next plk kite nk knlkn alang,,alang yg nice ni orgnye dtg dr utara..yg angah n ude td dtg dr selangor je..tu yg tiap mggu dorg slalu xde kt bumi ukm ni..kemne lg kalo x ke kpg t'cnta dorg tuh..huhu.besh duk kt alam U ni dpt jpe, b'gaul n b'kwn ngn org dr ngri lain2 ni..kalo kt sek dlu mjornye sume org johor jela..

k la kite stop kt sni dlu la cz nk smbg study t ade mse kite pknlkn siblings kite yg len2 tu ea..b'sabo k..c u nxt time..:)

Friday, September 11, 2009

Kuasa seorang 'HAWA'

KUASA LAYANAN PEREMPUAN

  • Kaum lelaki mudah goyah dan alah dengan layanan yang baik, apa lagi dari perempuan yang sangat dikasihi seperti isteri dan ibu. Layanan baik yang disalurkan kepada orang yang berhak menerimanya, bukan sahaja mendatangkan keredhaan Allah tetapi memungkinkan apa yang diminta akan dipenuhi dengan mudah.


KUASA DOA PEREMPUAN

  • Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw: "Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya:"Kenapa ya Rasulllah?" Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

KUASA TAQWA PEREMPUAN

  • Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apa jua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihi Allah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkan dipelihara serta sentiasa dirahmatiNya.
  • Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelaki kerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjara daripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yang sebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagai godaan, cubaan dan ujian.
  • Kekuasaan taqwa ini pula adalah kemuliaan yang diberikan oleh Allah swt sehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udara ini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuan kecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan kerana lelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya dan melahirkannya ke dunia, kemudian melatih, mendidik, memelihara dari kecil hingga dewasa.
  • Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatan kepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullah saw: "Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya (isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (serta menjaga solat dan puasannya).

Hikmat Surah

Kt sini adela bbrpe srh yg bleh kite amlkn dlm khidupan kite..jom kite amlkn satu p'kra yg bleh kite jdkn ia amln harian kite,xksh la walaupn bnde tu t'lalu kecil je yg pntg kite dpt istiqamah tiap ari..exmple cam selawat,,blehkn kalo tiap ari kite amlkn selawat 10x.. tp igt tau kite kene istiqamah tiap ari bru la bleh tmbul rse ikhlas dlm dri..jom kite same2 kjr phla.,kite duk kt dunia ni kn smntra je,dunia ni kn ibrt jmbtn utk kite mnju ke akhrat sne..so kt dunia ni la kite byk2 b'aml,xkn kite nk tgn kosong je jpe ngn Allah s.w.t..btul x??so mulai arini jom kite mulekn amln harian kite tu..hopefully,kite yg tlis entry ni pn dpt amalkn ape yg dsmpaikn kt sini..InsyaAllah..


(1) BISMILLAH (Dengan Nama Allah) Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut. Dan barang siapa membaca sebanyak 50 kali diahadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada pembaca.

(2) SURAH AL-FATIHAH (Pembukaan) Barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunatnya, nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit lekas sembuh dan nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh. Barang siapa membaca 20 kali sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya rezkinya dilapangkan oleh Tuhan dan bertambah baik keadaannya, serta bercahaya rohaninya.

(3) AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah) Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya terpelihara dari tipudaya dan ganguan syaitan. Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman. Barangsiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya. Barangsiapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah Akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat. Dan tersebut dalam hadith yang lain : Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid. Hadith yang lain mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan malakul-maut, dan Allah sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya hingga ia gugur mati Syahid. Imam Jaafar Shadiq r. a. mengatakan: Barangsiapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.

(4) SURAH AL-BAQARAH (Sapi Betina) Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surah ini (Amanarrasulu) sebelum tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan mara bahaya.

(5) SURAH ALI-IMRAN (Keluarga Imran) Barangsiapa membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini, Nescaya ia akan mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan jin.

(6) SURAH AN-NISSA' (Perempuan) Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia akan terselamat dari kejahatan para penjahat.

(7) SURAH AL-MAIDAH (Hidangan) Barang siapa membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang mungkin selama 3 hari berturut -turut, insya Allah akan terselamat dari was-was semasa wudhu dan sembahyang. Barang siapa membaca ayat
89 hingga ayat 101dari surah ini, keatas air lalu diberi minum kepada orang yang bercakap dusta, nescaya ia tidak akan bercakap dusta lagi.

(8) SURAH AL-AN'AM (Binatang Ternak) Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali, nescaya akan terhindar dari segala bala bencana. Jika ayat 63 dan 64 dari surah ini, dibaca oleh penumpang kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.

(9) SURAH AL-A'RAAF (Benteng Tinggi) Barang kali membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap-tiap sembahyang fardhu, lalu beristighfar kepada Allah, nescaya akan terampun segala dosanya. Barang siapa membaca ayat 47 dari surah ini, ia akan terpelihara dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah.

(10) SURAH AL- ANFAL (Rampasan) Barang siapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan di cintai dan dihormati oleh sekalian manusia.

(11) SURAH AL-BARAAH (AT-TAUBAH) (Pemutus perhubungan) Barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman. Barang siapa membaca ayat 111 dari surah ini, dikedai atau ditempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

(12) SURAH YUNUS (Yunus) Barangsiapa membaca ayat 31dari surah ini, ke atas Perempuan yang hamil, nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat. Barangsiapa membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk dan mengigau.

(13) SURAH AL-HUD (Hud) Barang siapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan Kehebatan serta ketenangan dan ketenteraman jiwa. Barang siapa membaca ayat 56 dari surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia yang jahat dan binatang yang liar. Barang siapa membaca ayat112 dari surah ini, sebanyak 11 Kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan mencapai ketetapan hati.

(14) SURAH YUSUF (Yusuf) Barang siapa membacanya, akan di murahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya. Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup. Barang siapa membac ayat 68 dari surah ini, nescaya Allah akan mengurniakan kesalehan kepada anak-anaknya.

(15) SURAH AR-RA'D (Petir) Barang siapa membaca ayat 13 dari surah ini, ia akan terselamat dari petir. Dan barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya Penyakit jantungnya akan sembuh.

(16) SURAH IBRAHIM (Ibrahim) Barang siapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bida'ah.

(17) SURAH AL-IIIJ'R (Batu Gunung) Barang siapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan terselamat, dari gugurnya.

(18) SURAH BANI ISRAIL (anak-anak Israil) Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang bercakap gagap insya Allah akan hilang gagapnya itu. Barang siapa membaca ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia akan dimuliakan dan dihormati oleh orang- orang yang setempat dengannya.

(19) SURAH AL-KAHF (Gua) Barang siapa membacanya, akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan. Barang siapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat rezeki yang murah.

(20) SURAH MARYAM (Maryam) Barang siapa membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.

(21) SURAH THAAHAA (Hai Manusia) Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya. Barang siapa membaca ayat-ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap- tiap hari selepas sembahyang subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.

(22) SURAH AL ANBIYA (Nabi-Nabi) Barang siapa membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya dia akan mendapat sebesar-besar pangkat di sisi Allah s. w. t

(23) SURAH AL-HAJ (Haji) Barang siapa membacanya, Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.

(24) SURAH AL-MU'MINUN (Orang-orang Mukmin) Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang selalu minum minuman keras, nescaya dia tidak akan meminumnya lagi. Barang siapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan musuh.

(25) SURAH AN-NUUR (Cahaya) Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk. Barang siapa membaca ayat 35 dari surah ini, pada hari Jumaat sebelum sembahyang Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.

(26) SURAH AL-FURQAN (Pembaca) Barang siapa membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.

(27) SURAH ASY-SYU A'RA (Ahli-ahli Syair) Barang siapa membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan senafas ke atas orang-orang yang digigit oleh binatang-binatang yang berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.

(28) SURAH AN-NAML (Semut) Barang siapa membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah akan kekal kepadanya.

(29) SURAH AL-QA-SHASH (Cerita) Barang siapa membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya Mereka tidak akan mencuri dan mengkhianat. Barang siapa membaca ayat-ayat 51 hingga 55 dari surah ini, Nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan budi pekertinya akan halus.

(30) SURAH AL-ANKABUT (Labah-labah) Barang siapa membacanya, nescaya demamnya akan sembuh. Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.

(31) SURAH AR-RUM (Rum) Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang hendak menzaliminya.

(32) SURAH LUQMAN (Luqman) Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala-gala penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut. Barang siapa membaca ayat 31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.

(33) SURAH AS-SAJ DAH (Sujud) Barang siapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas kanak-kanak yang baru lahir, nescaya ia akan terhindar dari segala- gala penyakit ruhani dan jasmani.

(34) SURAH AL-AHZAB (Golongan-golongan) Barang siapa membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia akan mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati. Dan barang siapa membaca ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.

(35) SURAH SABA' (Saba') Dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala-gala bala bencana, terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.

(36) SURAH FAATHIR (Pencipta) Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah Akan memberkati perniagaannya.

(37) SURAH YAASIIN (Hai Manusia) Nabi kita Muhammad s. a. w bersabda : "Tiap-tiap sesuatu Mempunyai hati dan hati Al-Quran ialah surah Yaasiin." Yaasiin kerana Allah, nescaya akan terampun segala-gala dosanya kecuali dosa syirik.." Dalam satu hadith yang lain Baginda s. a. w bersabda: "Hendaklah kamu membaca surah Yaasiin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul- maut, nescaya Allah s. w. t akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu."Dalam satu hadith yang lain pula Baginda s. a. w bersabda: "Aku ingin benar, agar surah Yaasiin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku." Barang siapa membacanya sebanyak 41 kali, pasti akan tercapai segala hajat dan cita-citanya. Barang siapa membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat, Lalu berdoa istghfar untuk kedua ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan diampunkan oleh Tuhan. Barang siapa membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu. Barang siapa membacanya sekali pada awal malam, andaikata ia mati pada malam itu, mesti ia mati syahid. Barang siapa membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat, nescaya ia akan diselamatkan dari siksa kubur. Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun kemedan peperangan, Allah akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan, serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya. Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasiin ini banyak benar didapati di dalam kitab-kitab hadith tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal oleh anda sekalian.

(38) SURAH ASH-SHAAFFAAT (Yang Berbaris) Barang siapa membacanya, insya Allah in akan terpelihara daripada gangguan jin.

(39) SURAH SHAAD (Shaad) Dengan membaca ayat 42 dari surah ini, nescaya akan mendapat kebahagian sejati.

januari oh januari..

Kt sini kite nk brtw la srba ckit sal dri kite..ni sume mgikut kajian mngenai bln n sikap yang telah dijalankan oleh Yang berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.cube kite checklist ckit mne yg kne n x kene tp kn kbyknnye mmg kne..adkh ia kbetuln atau suratn??huhu


-B'cita-cita tinggi dan orgnya serius,suke mndidik dan didik(yes)

-Sgt mudah melihat kelemahan org lain dan suke mgkritik(yes)

- Rajin dan setiap yg dibuat nmpak keuntungan(myb)

-Suka pd kcntikan,kekemasan dan teratur(yes)

-B'sifat sensitif dan b'fikiran mndalam(yes)

- Pndai mngambil hati orang lain(no komen,shbt2ku tlg jwabkn..ehehe)

- Pendiam kecuali telah dirangsang(yes)

-Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yg sgt tinggi(yes)

- Mudah mendisplinkan diri(yes)

-Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema(yes)

-B'sikap romantik tetapi tidak pandai memp'lihatkannya(no komen,ade spe2 nk tlg komenkn..ehehe)

- Cukup sayang pd kanak-kanak(yes,miss my niece n nephew verymuch..mmuuaahh)

- Suka duduk di rumah(yes)

-Setia pd segala-galanya(yes)

-P'lu balajar kemahiran b'sosial(myb)

-Sifat cemburu yg sgt tinggi(no komen,ade sape2 nk tlg komenkn..ehehe)

Kelahiran yg dtggu2..

Bismillahirrahmanirrahim..

B'mule dgn kalimah mulia mge memberikn k'brktn dlm hidupku n jge pd spe2 yg mmbce blog ni..
n mge jge entry2 yg ade dlm ni mmbri mnfaat pd sume..eh,lpe plk nk ucp salam ukhwah pd sume..:)
Akhirnye b'jye gak aku wjudkn blog sndr..act,da lame nk wat tp still t'tnda cz dsbbkn kekangan mse n ksibukn mmbereskn asgmnt n sgla kwjipn sbg sorg ank,pljr n jge hmba Allah d muke bumi ni..
Arini 10/9/2009 aku tlh slmt mlhirkn blog sndr..huhu..beshny..kt sini la b'mulenye sgle isi hati,jntung trungkai..isi jntg pn trungkai ke???whatever..

Pd shbt2 yg budiman sume bleh la tngglkn komen2 yg b'nas ke,condem ke..it's ok..bcz ngn komen2 tu la dpt lg memajukn dr ni..kite ni kn manusia mne ade smprna..btul x???'nobody is perfect'..so hpefully shbt2 sume dptla mnerima seadanye..:)