Friday, April 22, 2011

kEmAtIaN iTu PaStI...


Hari ni dikejutkan dgn berita kematian Prof. Madya Dr. Ahmad Redwan Yunus...pensyarah yg prnah mngajar me swktu tahun2/sem1 yg lalu..walaupun beliau msih muda namun itulah kehendak Allah utk mngambil hambaNya kembali pulang ke pangkuan Ilahi..mge arwah ditempatkn di kalangan hamba -hmbaNya yg soleh..

Kita yang masih hidup ini adakah mengingati akan kematian? atau masih diulit mimpi dan keseronokkan duniawi?

Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. Kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan.” (al-Ankabut:57)..


Bersediakah kita menghadapi kematian?


Kematian bukan hal yang tabu bagi kita, aku, kamu, semua yang ada di bumi ini akan mengalami kematian. Adakah kita tahu saat ajal datang menjemput.? Tiada siapa yang mengetahui saat kematiannya. Andai kita tahu pasti ramai yang menghabiskan waktu menghadap Ilahi memohon keampunan sebelum hampir kematian itu. Andai kita tahu pasti siang dan malam kita tidak lekang dari menyebut nama-NYA.



Kita diibaratkan seperti burung dan malaikat Izrail adalah ular seperti gambar diatas.


Apabila kegembiraan mencurah-curah dari hati, bolehkah kita selitkan peringatan mengenai mati? Apabila cita-cita tercapai, kemewahan dikecapi, kebahagiaan tak sudah-sudah, adakah kita ingat esok kita mati dan semua itu akan musnah? Berhasilkah kita menasihati diri sendiri pada saat kelalaian dan lupa daratan? Sungguh susah kerana kita cenderung kepada tarikan cinta dunia dan takut mati. Takut mati kerana tidak bersedia menghadapi kematian kerana masih dengan dosa dan kekotoran yang terpalit pada diri. Mengingati akan kematian sebaik-baik kebijaksanaan akal dan kecergasan minda. Ingat akan mati dapat menyelamatkan diri dari kelazatan dunia dan dosa.


"Mati memisahkan kita dari duniawi,

Mati memisahkan kita dari kekusutan,

Mati memisahkan kita dari bahagia,

Mati adalah janji yang ditepati,

Mati itu pasti bagi setiap yang hidup."


No comments:

Post a Comment